از آن‌جایی که ایران یک کشور بزرگ و پهناور است، هر شهر آن، یک آداب و رسوم متفاوتی دارد. حتی تنوع آب و هوایی کشور باعث می‌شود که مردم هر شهر، نوع متفاوتی از تغذیه را داشته باشند. این موضوع، سبب شده است که ما در سراسر ایران، سوغات متفاوتی برای هر شهر داشته باشیم.

image-20231118163554-1.jpeg

بخش عمده‌ای از سوغات هر شهر مربوط به صنایع غذایی آن شهر می‌شود. معمولا سوغات هر شهر به صورت کاملا سالم و سنتی تهیه می‌شود که همین موضوع، سوغات هر شهر را خاص می‌کند. بیش‌ترین سوغاتی‌های شهرهای اردبیل، لرستان و آمل مربوط به صنایع غذایی این شهرها می‌شود. برای آشنایی با تمام سوغاتی‌های این شهرها، ادامه این مقاله را مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که حتما در انتهای سفر خود، از بازار شهر، سوغاتی بخرید.

سوغاتی‌های اردبیل

اردبیل، یکی از شهرهای اصیل با فرهنگ، آداب و رسوم خاص است. این شهر به دلیل نوع آب و هوا و فرهنگی که دارد، سوغات متفاوت و خاصی را به مسافران شهر هدیه می‌دهد. بخش عمده‌ای از این سوغاتی‌ها مربوط به خوردنی‌های خوشمزه شهر اردبیل می‌شود. چند نمونه از معروف‌ترین سوغاتی‌های خوردنی شهر اردبیل، شامل حلوای سیاه، سرشیر و کره، تخمه آفتاب‌گردان، عسل طبیعی، قند چوریی، شکلات رسته و حلوای زنجبیلی می‌شود.

فهرست سوغاتی های اردبیل، آمل و لرستان

همه این سوغاتی‌هایی که به آنها اشاره کردیم، کاملا طبیعی و ارگانیک تهیه می‌شوند. به همین دلیل، معمولا قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های شرکتی دارند. به عنوان مثال، قیمت عسل طبیعی سبلان، خیلی بیشتر از عسل شرکتی است که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد. بخشی دیگر از سوغات این شهر، مربوط به صنایع دستی آن می‌شود. ظروف مسی، گلیم بافی، جاجیم بافی و نقاشی روی چرم چند نمونه از صنایع دستی معروف شهر اردبیل است. برای تهیه تمام این سوغاتی‌ها، می‌توانید به بازارهای شهر مراجعه کرده و سوغات خود را خریداری کنید.

صنایع غذایی شهر اردبیل، از جمله انواع شیرینی‌ها و حلواهای آن، با طرز تهیه خاص و سنتی تهیه می‌شوند. معمولا طرز تهیه‌های این غذاهای محلی را بزرگ‌ترهای خانواده بلد هستند و گاهی سعی می‌کنند که در خانه، آنها را آماده کنند. حلوای سیاه یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های اردبیل است که با طرز تهیه خاصی آماده می‌شود. شاید قیمت بالا این سوغات، برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد. باید بدانید که تهیه این سوغات و آماده سازی آنها برای فروش بسیار سخت و زمان‌بر است. پس، هزینه بالای آن کاملا معقول به حساب می‌آید.

سوغات و صنایع دستی آمل

اگر به آمل سفر کنید، قطعا تبلیغات گسترده‌ای از عسل طبیعی و دیگر صنایع غذایی این شهر، در بازار آن می‌بینید. بخش عمده‌ای سوغات شهر آمل، شامل صنایع غذایی، صنایع دستی، صنایع چوب و صنایع نساجی می‌شود. این میزان از تنوع در سوغاتی‌های شهر آمل باعث شده است که محبوبیت زیادی در میان مسافران پیدا کند و سالانه مسافران زیادی به آمل سفر کنند.

فهرست سوغاتی های اردبیل، آمل و لرستان

حداقل یک روز از سفر خود را به گردش در بازارهای شهر آمل اختصاص دهید تا با تنوع سوغات این شهر آشنا شوید. قطعا طعم لذیذ صنایع غذایی شهر آمل را فراموش نمی‌کنید و هر سال برای خرید آنها به این شهر می‌آیید.

چند نمونه از سوغاتی‌های صنایع غذایی آمل شامل عسل طبیعی، گردو، شیرینی آب دندان، شیرینی نان کوهی، شیرینی ساقه عروس، زیتون و زیتون پرورده، انواع مرکبات، انواع ترشی‌ها و لواشک می‌شود. از سوغات صنایع دستی این شهر هم می‌توانیم به سفال، گلیم، منبت و معرق اشاره کنیم. اگر قصد خرید این سوغات شهر آمل را دارید، باید خود را بازارهای شهر برسانید. البته، روزهای به خصوصی در هفته، بازارهایی برپا می‌شود که این محصولات را با قیمت مناسب‌تری هم به فروش می‌رسانند.

سوغاتی‌های محبوب لرستان

لرستان یکی از دیگر شهرهای محبوب در نظر گردشگران ایران است. سالانه مسافران زیادی به مقصد لرستان حرکت می‌کنند که بخش عمده‌ای از آنها، تنها برای خرید سوغات لذیذ و خاص به آنجا می‌آیند. سوغاتی که مربوط به صنایع غذایی شهر لرستان می‌شود، طرفداران زیادی دارد. از آن‌جایی که تمام این موارد کاملا سالم و ارگانیک تهیه می‌شوند، تاثیر بالایی در سلامت تغذیه افراد می‌گذارد.

چند نمونه از پرطرفداران‌ترین سوغات صنایع غذایی لرستان شامل انواع حلوا، سمنو، کلوچه بروجردی، شیرینی آردی، نان ساجی، کاک، روغن حیوانی و در نهایت، عسل طبیعی که از مهم‌ترین سوغات لرستان است. سوغات این شهر، تنها به صنایع غذایی آن خلاصه نمی‌شود. بخش دیگری از سوغات لرستان، مربوط به صنایع دستی این شهر می‌شود. برخی از این صنایع دستی، گیوه، حصیر، نمد، جاجیم و ورشو است.

همه سوغات شهر لرستان که مربوط به صنایع غذایی آن می‌شود، با سالم‌ترین مواد اولیه تهیه می‌شود و در بازار این شهر به فروش می‌رسد. به عنوان مثال، برای خرید شیرینی کاک، تنها کافی است که به هر یک از شیرینی فروشی‌های لرستان سری بزنید. قطعا این شیرینی را در تمامی آنها پیدا می‌کنید. البته، نمونه‌های بسته بندی شده و شرکتی از سوغات لرستان وجود دارد که در برخی از فروشگاه‌های شهر به فروش می‌رسند. این محصولات، معمولا کیفیت بالایی ندارد و به شیوه سنتی لرستانی‌ها تهیه نمی‌شود.

کد خبر 808390

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha